Tæt på 50 danske GAIA vindmøller er nu koblet til Orbitals SCADA-løsning
Tæt på 50 danske GAIA vindmøller er nu koblet til Orbitals SCADA-løsning
I foråret 2021 gik Orbital i gang med at udvikle et modem kit til online overvågning af GAIA vindmøller. Efterspørgslen kom bl.a. fra TP Mølleservice, hvor ejer Thomas Poulsen siden 2002 har serviceret, repareret og installeret et stort antal danske GAIA vindmøller. TP Vindmølleservice oplevede en stigende efterspørgsel fra kunderne efter en brugervenlig overvågningsløsning til løbende at følge med i strømproduktionen og med mulighed for at indstille, starte og stoppe vindmøllen gennem systemet.
Udviklingsprojekt – hardware og software
Orbitals udviklingsafdeling udvalgte forskellige modemtyper og SIM-kort til test for at finde den optimale hardwareløsning i forhold til funktionalitet og kostoptimering. Da prototypen var klar til test, stillede TP Vindmølleservice GAIA vindmøller til rådighed. Efter installation af modem og tilbehør sendte vindmøllerne data til OrbiSCADA. Orbitals udviklingsafdeling fik afkodet kommunikationsprotokollen for MITA IC1100 controlleren og justeret OrbiSCADA til at vise de relevante parametre. Den færdigudviklede hardware bestod efter testperioden af et moderne 4G modem, SIM-kort, antenne og kommunikationskabel.
OrbiSCADA til TP Vindmølleservice
TP Mølleservice har en white label udgave af OrbiSCADA med TP Mølleservice branding. I december 2021 er tæt på 50 danske GAIA vindmøller online, som TP Vindmølleservice og ejerne altid kan logge ind og få forbindelse til. Vindmøllerne er fordelt over hele Danmark og systemet sørger for straks at sende en e-mail til TP Vindmølleservice og ejeren, hvis der opstår en fejl eller forbindelsen mistes. Vindmøllens live produktion bliver vist med 1 sekunds data og al historik bliver gemt som minutdata, så det er enkelt at se, hvad vindmøllen har produceret dagligt, månedligt og årligt. Derudover giver performance map og power kurven indblik i vindmøllens produktion over tid og mulighed for at se mønstre og tendenser.
Thomas Poulsen, ejer af TP Mølleservice udtaler:
“Jeg oplever, kunderne er glade for tilbuddet om fjernovervågning. GAIA husstandsvindmøllen har en lav startvind og god strømproduktion, så det er en oplagt mulighed for at kunderne kan følge med i vindmøllens produktion, også når de ikke fysisk er i nærheden af den. Det giver kunderne tryghed, at deres servicevirksomhed får en e-mail, hvis der opstår en fejl. Dermed undgås unødvendige produktionstab og i nogle tilfælde sparer kunden også et servicebesøg, hvis fejlen kan rettes i OrbiSCADA”.
Forventning om flere danske GAIA vindmøller
TP Vindmølleservice har serviceaftaler med en betydelig andel af de flere hundrede danske GAIA vindmølleejere. Bl.a. i forbindelse med servicebesøg er det muligt at få monteret et modemkit, så vindmøllen kommer online i OrbiSCADA. Udover prisen på modemkittet, er der en årlig licensbetaling for adgang til overvågningssystemet. Kontakt TP Vindmølleservice for at høre nærmere om muligheden for at købe et overvågningskit til din GAIA vindmølle.